Az Orbán-Vanczák páros rekorddal nyerte a 22. Budapest-Baja evezős távversenyt
Pénteken hajnalban, Budapesten rajtolt a 22. alkalommal kiírt Budapest-Baja evezős regatta; 33 hajóban összesen 103 versenyző, köztük 87 magyar, 14 német, 1 holland és 1 ukrán versenyzővel. A 165 kilométeres távot 9 óra 22 perces idővel, az Orbán Gergely-Vanczák Gergely páros teljesítette a leggyorsabban, két perccel megdöntve az eddigi rekordot.
Az első egypár Teszár Balázs lett, az alkalmilag felálló férfi ötpár 9 óra 42 perces idővel érkezett. Szombaton a pénteki penzumot sikerrel teljesítők egy bajai sprintversenyen vehetnek részt.
A Budapest-Baját a verseny történetében korábban leggyorsabban, 2002-ben Jakab Gábor (9 óra 24 perc), míg leglassabban 2008-ban, az ukrán Petro Starokhatnyy (17 óra 11 perc) teljesítette.
A hazai versenyhez hasonlót találunk még Európában, ilyen például a Genfi tó megkerülése, melynek során közel 12 óra alatt 160 km-t teljesítenek az evezősök, vagy a mintegy 100 kilométeres, Hollandia-Németország Rajna-csatornák távversenye.
A hajók, melyekkel teljesítik a portolók a távot, többnyire versenyhajók, melyek általában 1000-2000 m-es távú versenyeken vesznek részt; erre a versenyre különleges felszerelésként hullámtörőt, vízfogókat kaphattak.
A Duna átlagsebessége 3-4 km/óra, Kalocsa és Baja között már csak 2-3. Az átlagosan 11-15 órás verseny alatt 30-40 km-t hoz lefelé a víz, 120-130 km-t mindenképpen evezni kell. Ha valaki nem evezne, csak napi 12 órát töltene a vízen, akkor is 4 napra volna szüksége, hogy Budapestről Bajára érjen. A hajók átlagsebessége 14-15 km/óra. A versenyzők 20-24 csapást tesznek percenként, ami 11-14 óra evezés alatt 15-16 ezer csapást jelent. Néhány hajó, fedélzeti számítógéppel, GPS-szel van felszerelve, a kijelzőn a versenyzők láthatják az aktuális sebességüket, átlagsebességüket, a megtett távot, az eltel időt, aktuális csapásszámot és az összes csapásszámot. A GPS-szel rendelkezők a legoptimálisabb íveken próbálnak evezni, hogy minél rövidebb legyen a pálya.
Budapest, 2010. július 30.
MESZ-sajtó
Elindult a 22. Budapest-Baja evezős verseny 103 versenyző 33 hajóban 87 magyar 14 német 1 holland 1 ukrán versenyző. 166,5 km vár az evezősökre, akik közül az elsők délután 3 óra körül érkeznek Bajára.
Érdekességek a versennyel kapcsolatban.
Kik voltak a leggyorsabbak a verseny történetében?
2000 +4X Frank Meinhold Berliner RC Hevella 05:36 15:00 09.24 férfi
2000 +4X Michael Keller Turbo Bonn 05:36 15:00 09.24 férfi
2000 +4X Ted Drews Turbo Bonn 05:36 15:00 09.24 férfi
2000 +4X Gereon Max Turbo Bonn 05:36 15:00 09.24 férfi
2000 +4X Teddy Schüfer Turbo Bonn 05:36 15:00 09.24 férfi
2002 +4X Jakab Gábor Danubius Nemzeti Hajós Egylet 05:40 15:04 09.24 férfi
2002 +4X Martin Klusch Postsportverein Koblenz 05:40 15:04 09.24 férfi
2002 +4X Thomas Schoenijahn Postsportverein Koblenz 05:40 15:04 09.24 férfi
2002 +4X Olaf Behrend Karlsruher Ruderverein Viking 05:40 15:04 09.24 férfi
Mit visznek a hajóban?
A rutinosabbak szerszámot, meleg ruhát, váltó ruhát, eső kabátot, enni és inni valót, telefont, szemüvegeket, gyógyszereket. Fejenként 10-12 kg a plusz teher.
Szerszámot (kombinált fogót, villás kulcsot, csavarhúzót, drótot, ragasztó szalagot), mert mikor lazuljon le egy csavar, ha nem Bp-Baja között. Drótot, mert azzal egy ezermester minden megjavít. Ragasztó szalagot, mert a kisebb töréseket, repedéseket azzal be lehet gyógyítani.
Meleg ruhát, mert a kormányosoknak reggel hideg van, illetve ha megáznak vizesek lesznek ruhát kell cserélniük.
Szemüvegeket, mert az erős napfény nagyon fárasztja a szemet , sőt erős, átmeneti látásromlást is okozhat. Idősebbek olvasó szemüveget, mert vészhelyzetben a telefonálás, a hajó javítás ezt megkövetelheti.
Gyógyszert, mert egy fejfájás, egy fokozódó derékfájás feladásra kényszerítheti a versenyzőt.
Útközben
Mit isznak az evezősök?
6-10 liter izotóniás italt, ásvány vizet. A Red Bull szárnyakat ad? Egy fél órára biztosan. Csak nem szabad korán felhasználni , mert ahogy elmúlik a hatása erősebb a fáradtság érzés.
Kávé? Van, aki visz magával, mert ebédidőben, vagy amikor leesik a vérnyomás hasznos lehet.
Sör? Van, aki esküszik rá, hogy egy vizes újságpapírba csomagolt doboz Paks-Kalocsa magasságában csodákat tehet.
Mit esznek az evezősök útközben?
Keveset. Csokoládét, müzli szeletet, szőlőcukrot, különféle magvakat, paradicsomot. A kormányos hajó egységek egy kicsit szerencsésebbek, ott a cserekor a kormányosnak módjában van egy szendvicset is „benyomni.” Általában sokkal több élelmiszer van a hajóban, mint kellene. Kalocsa után, mikor már minden deka plusz súly számít, sor kerül a „halak etetésére is.” A felmelegedett vizeket is inkább kiöntik, hogy kisebb legyen a teher.
Egyéb szükségletek?
Megoldják! A technológiák védettek. Legritkább esetben állnak meg. Sokat pihennek, megállnak útközben?
A többség nem. Ugyanakkor vannak, akik esküsznek egy fürdés felüdítő hatására. ( A
tapasztalat őket igazolja. A 10-15 perces megállás, fürdés után, többnyire utolérik, lehagyják azokat, akik fürdés közben megelőzték őket)
Mik a legnagyobb veszélyek útközben?
Bóják, kotróhajók, tolóhajók, déli szél.
Bóják és a kotróhajók kötelei, messze kinyúló kisebb, alig látható bójái. Ahogy fáradnak az evezősök egyre nehezebb megfordulniuk, megnézniük a következő 1-2 km-t. Egyikük kiszámolta, hogy több, mint 100 bója van útközben és ezek közül 10 olyan, amit csak utólag vesznek észre. „Hopp!! Ezt megúsztam!” (Különösen a szkiffesek dolga nehéz e tekintetben) Egy bójával való ütközés többnyire végzetes. Jó, ha a versenyző nem sérül meg, de a hajó, a lapát általában eltörik, javíthatatlanul sérül.
A tolóhajók, mert ezek hulláma merőleges a vízre, nagy frekvenciájú és a hullámok is magasabbak. Az evezősök nem tudnak „ráállni” ezekre a hullámokra, és ha szerencsétlen módon a hullámok a hajó két végét támasztják alá, a hajó teste megroppanhat, eltörhet.
Déli szél. Mert enyhe, 10km-es szél is kikompenzálja a sodrást és gyakorlatilag állóvízben kell evezni. A pálya mindjárt 165 km-es lesz. Erősebb szél felkavarja a vizet, az evezősöknek nem csak többet kell evezniük, hanem sokkal nehezebb dolguk is van. Szerencsére erős déli szél a verseny történetében eddig csak kétszer volt, akkor 2-3 órával többet töltöttek a vízen a legjobbak is.
Hol vannak a holtpontok?
Kinek hol, de általában…
Az első talán Dunaújváros környékén. 60 km még éppen elviselhető, 4-5 órája eveznek, de akkor tudatosodik, hogy még több mint 100 van hátra és előjön a lelki fáradtság.
A második talán Paks előtt. Mert ott egy hosszú egyenes 20 km-es szakasz van és szinte mindegy honnan fúj a szél, hátba fúj. (ellenszél)
A harmadik talán Kalocsa után, mert még több mint harminc nagyon hosszú és nagyon lassú kilométer van hátra. Hosszú, mert nagyon egyenes a Duna, nem lehet levágni a kanyarokat 1km az 1 km. Lassú, mert a folyó sodrása csak 2-2,5 km óra, szinte áll, nem segíti az evezőst. Itt egy déli szél nagy csapás!
Melyik „része” fárad el, fáj legjobban az evezősnek?
A feneke, a keze. Előbbi, mert 10-14 órát ülni is sok, nem hogy „kocsizni”, azaz előre hátra gurulni az ülésen. A keze, mert nincs az a bőr, ami ezt a strapát bírja. Előbb, utóbb feltörnek a vízhólyagok és nagyon tudnak fájni, mikor meg kell markolni a lapátot. Utána következik a comb és a derék. Talán nem tudja mindenki, hogy a legnagyobb igénybevétel a combizmait és a hát, derék izmait éri. Előbbit, mert az evezős szinte lerúgja magát a lábtartóról (mint mondtuk tizenötezerszer!), utóbbit, mert teszi ezt megfeszített háttal derékkal. Azután következik a hasizom, majd sorban a többiek. És kiderül hány olyan izma van az evezősnek, amelyekről eddig fogalma se volt, hogy olyan is van.
Mit szeretnek legjobban az evezősök?
A bajai strandolók biztatását. A taps, az ováció, a bekiabálás sok mindenért kárpótol és óriási erőt ad az utolsó méterekre. Ezért jönnek úgy ezen a szakaszon, mintha még nem is eveztek volna semmit.
A” We are the champion” felhangzó dallamát, mert az jelenti, hogy vége van, abba lehet hagyni! Ismét megcsináltuk!
Csatolmány | Méret |
---|---|
bpbaja_eredmenylista_20100730.xls | 57 KB |